Detta är en kopia av en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.
Text-kopia på svenska den 2022-09-24
- Kära Sverige, eftersom du helt
verkar ha tappat fattningen kommer här en kort, pedagogisk vägledning för att
hjälpa dig på traven i ditt förvirrade tillstånd.
Sverige, låt mig berätta för dig vad
skola är:
En skola är en akademisk plats för
kunskap och lärande. En skola är nationens viktigaste bildningsinstitution i
syfte att rusta landets unga medborgare med kunskaper och förmågor, så att de
kan utvecklas till fria och självständiga individer, värna landets demokratiska
grundvalar och med kunskap och färdigheter bidra till landets fortsatta
välstånd – i fredstider som i oroliga tider.
En skola är inte ett aktiebolag med
vinst som främsta incitament. En skola är ett gemensamt samhällsbygge.
En skola har utbildade,
ämneskunniga, behöriga lärare med hög status, goda arbetsvillkor och stor
professionell frihet. Dessa lärare undervisar landets barn på landets språk. En
skola har anställd – ej inhyrd – resurspersonal: speciallärare, skolsyster,
studie- och yrkesvägledare, IT-personal, vaktmästare. En skola har inte
icke-behöriga bakom katedern.
En skola ger barn som halkar efter
extrastöd av utbildade speciallärare. En skola delar inte ut digitala verktyg
eller verkningslösa anpassningar som undermåliga substitut för extrastödet,
bara för att det är billigare.
En skola har ändamålsenliga lokaler:
lagom stora klassrum, en aula, en idrottshall, en musiksal, en hemkunskapssal
med små-kök, slöjd- och labbsalar. En skola har adekvat utrustning för
teoretisk och praktisk undervisning, såsom musikinstrument, slöjdverktyg,
laborationsutrustning, läromedel, fungerande IT-utrustning och stora mängder
skönlitteratur i klassuppsättningar.
En skola har ett skolbibliotek med
utbildade bibliotekarier som omvärlds-bevakar, köper in böcker, håller bokprat
och bidrar med unik spetskompetens om skön- och facklitteratur,
informationssökning och källkritik. En skola har inte ett förråd med några
slumpmässigt utvalda böcker som föräldrarna donerat och kallar detta för
”skolbibliotek”. Ett skolbibliotek är inte ”tillgång till ett folkbibliotek”.
En skola har en stor skolgård där
barn kan hoppa hopprep, hoppa hage, spela fotboll, spela kula, leka spökboll,
King och springa omkring. En skolgård är inte en asfalterad plätt utanför ett
hyreshus.
En skola är en arkitektonisk byggnad
– ett stolt landmärke – anpassad efter en unik verksamhet nämligen undervisning
av landets barn. En skola är inte en cykelkällare eller en industrilokal där
elever får ”teoretisk slöjd” eller ett gymkort på Sats vilket man kallar för
”idrottsundervisning” för att det är billigare.
En skola är inte en privat lekplats
för kalkylerande bolagskoncerner och korrumperade ex-politiker som vill göra
karriär inom näringslivet. Tror man det har man gravt missförstått vad skola
är.
En skola har en matsal som serverar
välplanerad lunch utifrån Livsmedelsverkets riktlinjer för en god och
näringsriktig måltid. En skola skickar inte ut tonåringar att köpa sin dagliga
lunch på en hamburgerkedja med hjälp av en matkupong.
En skola konkurrerar inte med andra
skolor om skolpeng eller lättundervisade elever. En skola har inga incitament
att sätta glädjebetyg, eftersom betygssättning är en påtryckningsfri
myndighetsutövning – inte ett konkurrensmedel och ett sätt att fiska nya skolkunder
på.
En skola säljer inget eftersom
kunskap inte går att sälja eller köpa. En skola utbildar och vågar och kan
ställa krav på ansträngning.
En skola är ett samhällsfundament,
inte ett smörgåsbord för krävande föräldrakunder.
En skola har en självklar samsyn om
vad kunskap är och hur den lärs ut med metoder som vilar på vetenskaplig grund.
En skola har lärare som bedriver välplanerad undervisning, inte lärare som
skickar hem eleverna med arbeten som föräldrarna förväntas hjälpa till med för
att skolans vinst ska bli större.
En skola har lärare som ser sig som
akademiker och offentliga tjänstemän, inte marknadsförare och influencers som
kränger dammsugare med hjälp av sina elever via Instagram-konton.
En skola är ett område där politiker
strävar efter samarbete, långsiktighet, stabilitet och medborgarnas bästa. En
skola tillåts inte bli ett slagträ i rikspolitiska debatter om kepsfrågor eller
betyg från årskurs 4.
Ordet ”skola” och ”lobbyism” används
aldrig i samma mening.
Ett skolsystem utan en marknad är
inte ett ”kommunistvälde”.
Vi lever i ett land som förlorat all
förståelse för vad skola är. Vi lever i ett land där politikerna har släppt
greppet om landets eget skolsystem och säljer ut det, bit för bit, till
internationella företag. Vi lever i ett land där elever och föräldrar fått en
bild av att skola kan vara vad som helst, hursomhelst, var som helst och en
bild av sig själva som skolkunder i stället för föräldrar och elever.
Det här är farligt för individen men
ännu farligare för nationen i stort.
Sverige, nu vet du vad skola
är.
Vad gör du av den kunskapen?
Gymnasieläraren Filippa
Mannerheim
[BLOGG 2022-00-00 Title: Words; ]
No comments:
Post a Comment