Thursday, September 22, 2022

Skolpolitik; Ansvar och Ordning

 

En viktig pusselbit i vårt samhälle !



Text-kopior på svenska den 2022-09-22


Denna skrift är till som stöd för den som arbetar på olika utbildningsplatser – från förskolorna till vuxenutbildningen. Här finns handfasta beskrivningar av vilka befogenheter man har och vad man göra i olika situationer som uppstår. Med tydliga och likvärdiga konsekvenser på beteenden som skapar otrygghet skapar vi tillsammans förutsättningar för en trygg och säker skola.



Trygghet och studie-ro, Det förebyggande arbetet, att Agera i en akut situation, Proportionalitetsprincipen och Ansvar på olika nivåer.

           ”Controller” av det ”mänskliga kapitalet”


Trygghet och studie-ro

En förutsättning för en trygg och säker skola är att elever, rektor, lärare och annan personal känner och tar ett gemensamt ansvar för arbetsmiljön på skolan och har respekt för varandra. Lärarna och den övriga personalen har ansvar för eleverna i skolan. Om det händer något ska de ingripa för att skapa trygghet och studie-ro för eleverna. Personalen på skolan får då vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna trygghet och studie ro eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande.

 

 

Det förebyggande arbetet

Alla skolor ska arbeta förebyggande för att åstadkomma trygghet och studie-ro. För att nå dit arbetar skolan med attityder, normer och beteenden. Skolans ordningsregler som tas fram tillsammans med eleverna ska vara kända och efterlevas. Arbetet med trygghet och studie-ro är en viktig del i skolans systematiska kvalitetsarbete och bidrar till en tillgänglig studie- och lärmiljö. För att åstadkomma trygghet och studie-ro är det viktigt att engagera och samarbeta med vårdnadshavare. Kommunen har ett omfattande kompensatoriskt uppdrag och elevhälsan är en viktig del i detta. Elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa. Arbetet ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Skolans elevhälsoteam är viktiga i det förebyggande arbetet för att åstadkomma trygghet och studie-ro. En viktig del i det förebyggande arbetet är samverkan med andra aktörer. Det bör ske samverkan mellan skolan, socialförvaltningen och polisen strukturerat genom de Brottförebyggande råden.

 


Kontrollera dig själv, så behöver du ej bli kontrollerad av andra !

Agera i en akut situation

Personalen på en skola får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studie-ro eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Detta innefattar en befogenhet att ingripa fysiskt för att avvärja våld, kränkningar eller andra ordningsstörningar. Den åtgärd som vidtas måste stå i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter.

 

Proportionalitetsprincipen

Åtgärderna får inte inskränka elevens rätt till utbildning och åtgärderna måste vara rimliga i förhållande till syftet och till omständigheterna i den aktuella situationen, exempelvis elevens ålder och beteende. Om eleven är minderårig måste åtgärden vidtas med hänsyn till barnets bästa. Rektorn och lärarna måste vara särskilt återhållsamma med åtgärder när det gäller elever i förskoleklassen eller i grundskolans lägre årskurser. De disciplinära åtgärderna ska inte användas för att straffa eleverna utan tanken är att de ska leda till ett ändrat beteende så att arbetssituationen blir bättre för eleven och alla andra på skolan.

 

Ansvar på olika nivåer


Huvudmannen ansvarar för:

• Att följa upp rektorns ansvar för elevernas trygghet och studie-ro vilket sker i inom ramen för skolornas systematiska kvalitetsarbete.

• Att det finns rutiner för hur arbetet mot kränkande behandling och diskriminering (till exempel anmälan, utredning, åtgärder och dokumentation) ska bedrivas.

• Att systematiskt följa upp anmälningar, analysera dem och låta analysen ligga till grund för beslut om utveckling eller åtgärdande av brister.

• Att handbok eller dokument för en trygg och säker skola uppdateras regelbundet.


Rektorn ansvarar för:

• Att möjliga disciplinära åtgärder används på skolan.

• Att arbeta förebyggande för trygghet och studie-ro inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet.

• Att det upprättas en plan mot diskriminering och kränkande behandling samt att den följs upp, utvärderas och revideras varje år.

• Att elever och företrädare för vårdnadshavare medverkar när planen mot diskriminering och kränkande behandling upprättas.

• Att anmäla kränkande behandling till huvudman.

• Att det finns tydliga ordningsregler som är framtagna i samarbete med och är kända hos elever, personal och vårdnadshavare.

• Att skolans personal känner mandat att se till att ordningsreglerna efterlevs.

• Att det finns rutiner för anmälda och oanmälda besök på skolan.

 

Läraren och Pedagogen ansvarar för:

• Att kontinuerligt och på olika sätt arbeta med eleverna kring normer och värden för att skapa ett klimat där eleverna lär sig att respektera varandra.

• Att tydligt ingripa och följa upp när någon bryter mot den gemensamma värdegrunden och/eller ordningsreglerna.

• Att säkerställa att elever känner sig trygga och att det är studie-ro i skolan.

 

Eleven ansvarar för:

• Att följa och respektera skolans ordningsregler och grundläggande värderingar.

• Att aktivt motverka alla former av våld, kränkande behandling och förstörelse.

 

Vårdnadshavaren ansvarar för:

• Att beakta skolplikten i grundskolan och se till att eleven kommer till skolan.

• Att tydligt kommunicera med sitt barn vikten av alla elevers rätt till trygghet och studie-ro samt att behandla andra elever med respekt.

• Att aktivt delta tillsammans med skolan i arbetet för en tillgänglig studiemiljö.

 

 

  

Gemensamma ordningsregler

Ordningsreglerna och hur de följs ska regelbundet följas upp. Resultatet av uppföljningen ska analyseras. Det är rektorn som beslutar om ordningsreglerna för sin skolenhet. Ordningsreglerna ska tas fram, följas upp och, vid behov, omarbetas under medverkan av eleverna på skolan.

För att säkra likvärdigheten i arbetet med trygghet och studie-ro har tre övergripande ordningsregler tagits fram. Dessa ska ligga som grund för framtagandet av de lokala ordningsreglerna på respektive skolenhet. De övergripande ordningsreglerna tar fasta på att skapa trygghet för alla på skolan, att skapa studie-ro för att nå högre måluppfyllelse och lyfter fram vikten att ta hand om den fysiska miljön på skolan.

gäller alla skolformer utom vuxenutbildningen


-        Vi visar hänsyn och respekt för varandra

 

-        Vi skapar arbetsro gemensamt

 

-        Vi tar ansvar för vår skola

 

Trygg och säker skola – ett ansvar för alla

För att eleverna ska kunna växa och lyckas varje skoldag behöver utbildningen utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studie-ro. Som elev i någon form av skola ska det vara självklart att känna sig trygg och säker på sin skola samtidigt som de fysiska och pedagogiska lärmiljöerna inbjuder till lärande och utveckling. En förutsättning för detta är att alla – elever, rektor, lärare och annan personal – känner och tar ett gemensamt ansvar för arbetsmiljön på skolan och har respekt för varandra. Eleverna ska beredas möjlighet att delta i utformningen av lärandemiljön, bland annat genom att medverka i utarbetandet av ordningsregler och deltagande i elevråden. Elevernas vårdnadshavare är viktiga samarbetspartners som tillsammans med skolorna skapar förutsättningar för en trygg och säker skola. Lärarna och all annan personal på skolorna är viktiga förebilder för eleverna men också centrala aktörer för att upprätthålla de ordningsregler som gäller. Rektorn är den ytterst ansvariga på sin skola och är den som skapar grundförutsättningarna för att det gemensamma arbetet för att skapa trygga och säker skola i alla kommunens skolor. Förskolan och skolan ska arbeta för likabehandling och för att barn och elever ska utveckla sina demokratiska förmågor. Ibland uppstår situationer och attityder som går emot skolans uppdrag och som skolan har ett ansvar för att lösa. Diskriminering, trakasserier och kränkande behandling är tydliga exempel på när värdegrunden bryts, men också när rasism och främlingsfientlighet tar sig uttryck. Rektor och huvudman har ett långtgående ansvar för att snabbt utreda och åtgärda akuta situationer som uppkommer.

 

 


 

        [BLOGG 2022-00-00  Title:  Words; ]


 


 


 





No comments:

Post a Comment