En
viktig pusselbit i vårt samhälle !
Text-kopior på svenska den 2022-09-22
Denna skrift är till som stöd för den som arbetar på olika
utbildningsplatser – från förskolorna till vuxenutbildningen. Här finns
handfasta beskrivningar av vilka befogenheter man har och vad man göra i olika
situationer som uppstår. Med tydliga och likvärdiga konsekvenser på beteenden
som skapar otrygghet skapar vi tillsammans förutsättningar för en trygg och säker
skola.
Trygghet och
studie-ro, Det förebyggande arbetet, att Agera i en akut situation,
Proportionalitetsprincipen och Ansvar på olika nivåer.
”Controller” av det ”mänskliga
kapitalet”
Trygghet och studie-ro
En förutsättning för en trygg och säker skola är att elever,
rektor, lärare och annan personal känner och tar ett gemensamt ansvar för
arbetsmiljön på skolan och har respekt för varandra. Lärarna och den övriga personalen
har ansvar för eleverna i skolan. Om det händer något ska de ingripa för att
skapa trygghet och studie-ro för eleverna. Personalen på skolan får då vidta de
omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna
trygghet och studie ro eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande
uppträdande.
Det förebyggande arbetet
Alla skolor ska arbeta förebyggande för att åstadkomma
trygghet och studie-ro. För att nå dit arbetar skolan med attityder, normer och
beteenden. Skolans ordningsregler som tas fram tillsammans med eleverna ska
vara kända och efterlevas. Arbetet med trygghet och studie-ro är en viktig del
i skolans systematiska kvalitetsarbete och bidrar till en tillgänglig studie-
och lärmiljö. För att åstadkomma trygghet och studie-ro är det viktigt att
engagera och samarbeta med vårdnadshavare. Kommunen har ett omfattande
kompensatoriskt uppdrag och elevhälsan är en viktig del i detta. Elevhälsan ska
bidra till att skapa miljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa. Arbetet
ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Skolans elevhälsoteam är
viktiga i det förebyggande arbetet för att åstadkomma trygghet och studie-ro. En
viktig del i det förebyggande arbetet är samverkan med andra aktörer. Det bör
ske samverkan mellan skolan, socialförvaltningen och polisen strukturerat genom
de Brottförebyggande råden.
Kontrollera dig själv, så behöver du ej bli kontrollerad
av andra !
Agera i en akut situation
Personalen på en skola får vidta de omedelbara och tillfälliga
åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studie-ro
eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Detta
innefattar en befogenhet att ingripa fysiskt för att avvärja våld, kränkningar
eller andra ordningsstörningar. Den åtgärd som vidtas måste stå i rimlig
proportion till sitt syfte och övriga omständigheter.
Proportionalitetsprincipen
Åtgärderna får inte inskränka elevens rätt till utbildning
och åtgärderna måste vara rimliga i förhållande till syftet och till omständigheterna
i den aktuella situationen, exempelvis elevens ålder och beteende. Om eleven är
minderårig måste åtgärden vidtas med hänsyn till barnets bästa. Rektorn och lärarna
måste vara särskilt återhållsamma med åtgärder när det gäller elever i förskoleklassen
eller i grundskolans lägre årskurser. De disciplinära åtgärderna ska inte användas
för att straffa eleverna utan tanken är att de ska leda till ett ändrat
beteende så att arbetssituationen blir bättre för eleven och alla andra på
skolan.
Ansvar på olika nivåer
Huvudmannen ansvarar för:
• Att följa upp rektorns ansvar för elevernas trygghet och
studie-ro vilket sker i inom ramen för skolornas systematiska kvalitetsarbete.
• Att det finns rutiner för hur arbetet mot kränkande
behandling och diskriminering (till exempel anmälan, utredning, åtgärder och
dokumentation) ska bedrivas.
• Att systematiskt följa upp anmälningar, analysera dem och
låta analysen ligga till grund för beslut om utveckling eller åtgärdande av
brister.
• Att handbok eller dokument för en trygg och säker skola
uppdateras regelbundet.
Rektorn ansvarar för:
• Att möjliga disciplinära åtgärder används på skolan.
• Att arbeta förebyggande för trygghet och studie-ro inom
ramen för det systematiska kvalitetsarbetet.
• Att det upprättas en plan mot diskriminering och kränkande
behandling samt att den följs upp, utvärderas och revideras varje år.
• Att elever och företrädare för vårdnadshavare medverkar när
planen mot diskriminering och kränkande behandling upprättas.
• Att anmäla kränkande behandling till huvudman.
• Att det finns tydliga ordningsregler som är framtagna i
samarbete med och är kända hos elever, personal och vårdnadshavare.
• Att skolans personal känner mandat att se till att
ordningsreglerna efterlevs.
• Att det finns rutiner för anmälda och oanmälda besök på
skolan.
Läraren och Pedagogen ansvarar för:
• Att kontinuerligt och på olika sätt arbeta med eleverna
kring normer och värden för att skapa ett klimat där eleverna lär sig att
respektera varandra.
• Att tydligt ingripa och följa upp när någon bryter mot den
gemensamma värdegrunden och/eller ordningsreglerna.
• Att säkerställa att elever känner sig trygga och att det är
studie-ro i skolan.
Eleven ansvarar för:
• Att följa och respektera skolans ordningsregler och grundläggande
värderingar.
• Att aktivt motverka alla former av våld, kränkande
behandling och förstörelse.
Vårdnadshavaren ansvarar för:
• Att beakta skolplikten i grundskolan och se till att
eleven kommer till skolan.
• Att tydligt kommunicera med sitt barn vikten av alla
elevers rätt till trygghet och studie-ro samt att behandla andra elever med
respekt.
• Att aktivt delta tillsammans med skolan i arbetet för en
tillgänglig studiemiljö.
Gemensamma ordningsregler
Ordningsreglerna och hur de följs ska regelbundet följas
upp. Resultatet av uppföljningen ska analyseras. Det är rektorn som beslutar om
ordningsreglerna för sin skolenhet. Ordningsreglerna ska tas fram, följas upp
och, vid behov, omarbetas under medverkan av eleverna på skolan.
För att säkra likvärdigheten i arbetet med trygghet och
studie-ro har tre övergripande ordningsregler tagits fram. Dessa ska ligga som grund
för framtagandet av de lokala ordningsreglerna på respektive skolenhet. De övergripande
ordningsreglerna tar fasta på att skapa trygghet för alla på skolan, att skapa
studie-ro för att nå högre måluppfyllelse och lyfter fram vikten att ta hand om
den fysiska miljön på skolan.
gäller alla
skolformer utom vuxenutbildningen
-
Vi visar
hänsyn och respekt för varandra
-
Vi skapar
arbetsro gemensamt
-
Vi tar
ansvar för vår skola
Trygg och säker skola – ett ansvar för alla
För att eleverna ska kunna växa och lyckas varje skoldag behöver
utbildningen utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö
som präglas av trygghet och studie-ro. Som elev i någon form av skola ska det
vara självklart att känna sig trygg och säker på sin skola samtidigt som de
fysiska och pedagogiska lärmiljöerna inbjuder till lärande och utveckling. En förutsättning
för detta är att alla – elever, rektor, lärare och annan personal – känner och
tar ett gemensamt ansvar för arbetsmiljön på skolan och har respekt för
varandra. Eleverna ska beredas möjlighet att delta i utformningen av lärandemiljön,
bland annat genom att medverka i utarbetandet av ordningsregler och deltagande
i elevråden. Elevernas vårdnadshavare är viktiga samarbetspartners som
tillsammans med skolorna skapar förutsättningar för en trygg och säker skola. Lärarna
och all annan personal på skolorna är viktiga förebilder för eleverna men också
centrala aktörer för att upprätthålla de ordningsregler som gäller. Rektorn är
den ytterst ansvariga på sin skola och är den som skapar grundförutsättningarna
för att det gemensamma arbetet för att skapa trygga och säker skola i alla
kommunens skolor. Förskolan och skolan ska arbeta för likabehandling och för
att barn och elever ska utveckla sina demokratiska förmågor. Ibland uppstår
situationer och attityder som går emot skolans uppdrag och som skolan har ett
ansvar för att lösa. Diskriminering, trakasserier och kränkande behandling är
tydliga exempel på när värdegrunden bryts, men också när rasism och främlingsfientlighet
tar sig uttryck. Rektor och huvudman har ett långtgående ansvar för att snabbt
utreda och åtgärda akuta situationer som uppkommer.
[BLOGG 2022-00-00 Title:
Words; ]
No comments:
Post a Comment