Wednesday, September 21, 2022

Skolpolitik; åtgärder för säkerhet och trygghet

 


Kontrollör av det mänskliga kapitalet

Text-kopior på svenska den 2022-09-21

om Åtgärdstrappan

Rektor och lärare får vidta disciplinära åtgärder mot en elev som stör, uppträder olämpligt och/eller utgör fara för säkerheten och riskerar skada någon på skolan. Lämplig disciplinär åtgärd kan väljas med hjälp av den s.k. åtgärdstrappan. De lindrigaste åtgärderna är tänkta att användas i mindre allvarliga fall och de strängare vid allvarliga fall, upprepande ordningsstörande beteende eller farliga situationer. I styckena nedan beskrivs de disciplinära åtgärder en lärare och/eller rektor får vidta.


Åtgärdstrappan, verkan

Tillsägelser, utvisning ur undervisningslokalen, kvarsittning

Gäller: Grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan

Om eleven stör eller uppträder olämpligt ska eleven få en tillsägelse och få förklarat varför beteendet är olämpligt. Om eleven, trots tillsägelser, fortsätter störa undervisningen eller uppträder olämpligt får en lärare eller handledare visa ut eleven för resten av lektionen. Om läraren eller handledaren inte är närvarande i undervisningslokalen får annan personal visa ut en elev från lokalen under motsvarande förutsättningar som anges i första stycket. Observera att skolans tillsynsansvar för eleven kvarstår. Vid fjärrundervisning ska det finnas en handledare. I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska handledaren finnas närvarande där eleverna befinner sig. Handledaren ska vara en för detta ändamål lämplig person.


Avstängning från delar av eller hela utbildningen

Rektor eller lärare kan bestämma om kvarsittning. Eleven kan få kvarsittning i högst en timme efter undervisningen eller högst en timme innan undervisningen börjar. Kvarsittning ska anses som att eleven tar igen förlorad undervisningstid. Den som har beslutat om utvisning eller kvarsittning ska dokumentera det.


Omhändertagande av föremål 

Gäller: Grundskolan, grundsärskolan, fritidshemmet, gymnasieskolan

Personal på skolan får omhänderta föremål från en elev om de används på ett sätt som är störande för utbildningen, kränkande för elever eller personal eller som kan utgöra en fara för säkerheten i utbildningen. Föremål som annan personal än rektorn, en lärare eller en handledare har omhändertagit ska, om det inte omedelbart kan lämnas tillbaka, utan onödigt dröjsmål överlämnas till rektorn, en lärare eller en sådan handledare för prövning av när föremålet ska lämnas tillbaka. Observera att det är sättet som föremålet används på som är grunden för omhändertagandet och inte föremålet i sig självt. Föremål som är farliga i sig själva, exempelvis knivar, fyrverkeriet eller kemikalier, ska alltid omhändertas oavsett sättet de används på. Bestämmelsen gäller inte bara i klassrummet utan också föremål som används eller påträffas i entréer, korridorer och uppehållsrum. Det måste vara klart vem föremålet tillhör, vilket kan vara svårt när det hittas i allmänna utrymmen. Föremålet ska lämnas tillbaka senast när eleven slutar för dagen. Undantaget är om eleven har tagit med sig föremålet flera gånger eller om det är ett föremål som eleven inte bör få tillbaka på grund av dess beskaffenhet. I så fall kan rektor eller lärare omhänderta föremålet i upp till fyra dagar i avvaktan på att vårdnadshavarna kontaktats.

Om stöldgods, narkotika, dopningsmedel, knivar och andra vapen eller hälsofarliga varor har omhändertagits ska rektor eller den person som rektorn har bestämt skyndsamt anmäla detta till polisen. Då får man behålla föremålet tills det är avgjort om polisen ska ta det i beslag. Om föremålet inte återlämnas till eleven efter lektionen ska den som tagit hand om det dokumentera omhändertagandet skriftligt.



Utredning och åtgärder

Gäller: förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan

Om en elev vid upprepade tillfällen stört ordningen eller uppträtt olämpligt eller om eleven gjort sig skyldig till en allvarligare förseelse, ska rektorn se till att saken utreds. Samråd ska ske med elevens vårdnadshavare. Efter utredningen ska rektor se till att åtgärder genomförs för att få eleven att ändra sitt beteende. Det kan till exempel vara en skriftlig varning men det kan också vara att ge eleven stöd i undervisningen eller från elevhälsan om eleven behöver det.

Skriftlig varning


Gäller: förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan

När utredningen är klar kan rektorn besluta att ge eleven en skriftlig varning. Den ska innehålla information om vad som händer om eleven inte ändrar sitt beteende. I den skriftiga varningen ska man förklara vilka konsekvenser det kan få om hon eller han inte ändrar sitt beteende. Skolan ska informera elevens vårdnadshavare om rektorns beslut.

Tillfällig placering i en annan klass


Gäller: förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan

Om de åtgärder som gjorts efter en utredning inte har varit tillräckliga kan rektorn besluta om att omplacera eleven till en annan undervisningsgrupp än den eleven vanligtvis tillhör eller att eleven undervisas på annan plats inom samma skolenhet. Omplacering blir som huvudregel aktuellt först när man har gjort en utredning och åtgärderna utifrån den inte har haft någon effekt. Rektorn kan dock ta beslut om att omplacera en elev om det är nödvändigt för att de andra eleverna ska få trygghet och studie-ro. Ett beslut om tillfällig omplacering får innebära att eleven antingen ges enskild undervisning eller undervisning i en särskild undervisningsgrupp, där förutsättningarna för sådan undervisning inte behöver vara uppfyllda. Innan rektorn fattar ett beslut som innebär undervisning i en annan undervisningsgrupp ska rektorn bedöma hur åtgärden kan påverka de övriga eleverna i undervisningsgruppen. Omplaceringen får inte pågå en längre tid än fyra veckor. Elevens vårdnadshavare ska informeras om rektorns beslut.


Tillfällig placering utanför den egna skolenheten

Gäller: förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan

Om den tillfälliga omplaceringen inom skolan inte har fått effekt eller om det finns andra omständigheter som förhindrar en intern omplacering får rektor besluta om att eleven tillfälligt ska ges undervisning vid en annan skolenhet eller på annan plats inom huvudmannens organisation. Ett beslut om tillfällig placering vid en annan skolenhet fattas gemensamt med rektorn vid den mottagande skolenheten. Ett beslut om tillfällig placering utanför den egna skolenheten får innebära att eleven antingen ges enskild undervisning eller undervisning i en särskild undervisningsgrupp, där förutsättningarna för sådan undervisning inte behöver vara uppfyllda. Innan rektorn fattar ett beslut som innebär undervisning i en annan undervisningsgrupp ska rektorn bedöma hur åtgärden kan påverka de övriga eleverna i undervisningsgruppen. Omplaceringen får inte pågå en längre tid än fyra veckor. Elevens vårdnadshavare måste informeras om beslutet innan elev flyttas.


Placering utan tidsbegränsning vid en annan skolenhet

Gäller: grundskolan och grundsärskolan

i Skollagen finns bestämmelser om placering utan tidsbegränsning av en elev i grundskolan eller grundsärskolan vid en annan skolenhet än den som elevens vårdnadshavare har önskat, om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studie-ro.


Avstängning från delar eller hela utbildningen i vissa obligatoriska skolformer

Gäller: grundskolan

I vissa fall får rektorn besluta att stänga av en elev. Det finns tre krav som måste vara uppfyllda för att rektorn helt eller delvis ska kunna stänga av en elev:

1. Andra åtgärder har inte haft någon effekt

Avstängning är en yttersta åtgärd som man bara får ta till om utvisning ur klassrummet, kvarsittning eller skriftlig varning inte har haft någon effekt på elevens uppförande. Det är inte nödvändigt att eleven har omplacerats inom samma skolenhet eller flyttas över till en annan skolenhet först. Omplacering är snarare ett alternativ till avstängning även om det inte finns något som hindrar att rektorn beslutar om avstängning efter att eleven har omplacerats tillfälligt. Det finns tillfällen när skolan kan stänga av en elev utan att ha prövat andra åtgärder först. Det kan till exempel vara om eleven har begått ett allvarligt brott mot en annan elev eller en lärare.

2. Det är nödvändigt med hänsyn till andra elevers trygghet och studie-ro

En avstängning måste kunna motiveras utifrån att det är nödvändigt för övriga elevers behov av trygghet och studie-ro. Det kan jämföras med kommunens beslut att permanent omplacera elever mot vårdnadshavarnas vilja, något som kan ske av samma skäl. Rektorn kan även besluta om en permanent omplacering om det krävs för att eleven eget behov av rätt stöd ska kunna uppfyllas.

3. Eleven erbjuds kompensation för missad undervisning

Den avstängda eleven ska erbjudas kompensation för den undervisning som han eller hon går miste om till följd av avstängningen. Innan rektorn beslutar om att stänga av en elev ska eleven och vårdnadshavarna få tillfälle att yttra sig. Beslutet om att helt eller delvis stänga av en elev gäller omedelbart om inte annat beslutas. Beslutet får bara gälla så länge att skolan hinner utreda vilka andra åtgärder som kan behövas. Avstängningen får aldrig vara längre än en vecka och man får inte

stänga av en elev fler än två gånger per kalenderhalvår. Rektorn kan inte delegera beslutet om avstängning till någon annan och hon eller han ska informera huvudmannen om beslutet. Om eleven är under 18 år ska även socialnämnden informeras. Den som beslutar om avstängning ska dokumentera det. Eleven och vårdnadshavarna kan överklaga beslutet om avstängning hos allmän förvaltningsdomstol. Eftersom det rör sig om en akut åtgärd gäller beslutet som regel omedelbart. I samband med överklagandet finns det därför möjlighet att begära inhibition, d.v.s. att avstängningen inte ska gälla omedelbart, utan först efter att ärendet avgjorts i förvaltningsrätten.


Avstängning från delar eller hela utbildningen i frivilliga skolformer

Gäller: gymnasieskolan, kommunal vuxenutbildning

Huvudman eller rektor får besluta om att stänga av en elev från hela eller delar av utbildningen när någon av de följande sex situationerna är uppfyllda:

1. eleven agerar på ett sådant sätt att andra elevers eller personals säkerhet bedöms vara hotad,

2. eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper,

3. eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande,

4. eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person för kränkande behandling,

5. eleven kan antas ha begått en brottslig handling inom skolans område, eller

6. elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på övriga elevers trygghet och studie-ro.

En förutsättning för avstängning är att syftet med andra åtgärder inte har uppnåtts. Huvudmannen eller rektorn får besluta om avstängningen ska börja gälla omedelbart.

En avstängning enligt ovan får inte pågå längre än två veckor under ett kalenderhalvår. Huvudmannen kan dock besluta att förlänga avstängningen om syftet med en kortare avstängningstid inte har uppnåtts eller om det av någon annan anledning bedöms som nödvändigt med hänsyn till elevens uppträdande. Ett beslut om avstängning får dock inte avse längre tid än återstoden av pågående kalenderhalvår och tre ytterligare kalenderhalvår.


Avstängning från viss utbildning med praktiska inslag

Gäller: gymnasieskolan, kommunal vuxenutbildning

Utöver vad som anges ovan får huvudmannen eller rektorn besluta att helt eller delvis stänga av en elev från en viss utbildning i gymnasieskolan eller vuxenutbildningen, om

1. det i utbildningen ingår praktik eller delar av utbildningen är arbetsplatsförlagd, och

2. det är uppenbart olämpligt att eleven deltar i den praktiska tjänstgöringen. Huvudmannen eller rektorn får besluta om avstängningen ska börja gälla omedelbart. Ett beslut om avstängning enligt ovan ska avse viss tid eller gälla utan tidsbegränsning. En avstängning får inte avse längre tid än två veckor.


Inhämtande av yttrande samt informations- och samrådsskyldighet vid avstängning i de frivilliga skolformerna

Gäller: gymnasieskolan, kommunal vuxenutbildning

Innan huvudman eller rektor beslutar om avstängning i de frivilliga skolformerna ska eleven och elevens vårdnadshavare få tillfälle att yttra sig. Rektorn ska informera huvudmannen när hon eller han har fattat ett beslut om avstängning inom de frivilliga skolformerna. Om eleven är under 18 år och den sammanlagda tiden för avstängning under ett kalenderhalvår inte överstiger två veckor ska socialnämnden informeras om beslutet. Om eleven är under 18 år ska samråd ske med socialnämnden innan ett beslut om avstängning i de frivilliga skolformerna som innebär att den sammanlagda tiden för avstängning under ett kalenderhalvår överstiger två veckor.

 

 



No comments:

Post a Comment