Vi människor ofta snabba med att bilda oss en uppfattning om
frågor innan vi satt oss in i dem. Intuitionen eller magkänslan kan styra, men
även fördomar, önsketänkande eller egenintresse. Bildas det ingen uppfattning
benämns det som labilt eller fullständigt ointressant. Vilket ben ska man stå
på? Ska vi ha åsikter bara för åsikters skull eller skall de vara ett underlag
för beslutsfattande?
För teorier och handlingssätt att uppnå överenskommelser, på
ett demokratiskt sätt, krävs en ständigt pågående process. -Och desto mer
balanserad, desto tryggare och fredligt utvecklande. Vi fastnar oftast i vårt
ego-perspektiv med låsningar som tvärsäkerhet…
Vi har en relativt väl utvecklad konsensus i Sverige, som
periodvis kommer i obalans. Och vi försöker, så gott vi kan, vara öppna med
stimulerande, medvetandegörande och utvecklande åtgärder, trots stort motstånd;
dogmatism (ego-uppfattning), fejkad eller falsk information, polarisering
(nätverksbildningar i motsatser) och brytningar som blir ofullständiga.
Dagens generation har, tillsammans med den föregående (inkluderat
de som ”blundat”), omedvetet skapat ett stort antal antisociala män som håller
på att knäcka Sverige! Nyheterna som sprider dåden och kriminaliteten är långt
ifrån faktagranskade och innehåller det sämsta av de sämsta åsikterna!
Fördömande från politiker bara ökar som gynnar hat-kulturen. M och S måste
samarbeta! Polisinsatser, som också ska verka förebyggande, samtidigt som det
akuta läget måste åtgärdas med stöd från hela samhället! Kontrollteknik genom
chipsmärkning och ai måste få användas (förslaget att kartlägga DNA, även hos mindre kriminella, är bra. Integriteten må köras över)!
Media har börjat acceptera att jämvikten hos dagens ”antisociala
män” har förskjutits i en kraftig negativ reaktion – det är ingen nyhet längre.
Den stort blandade median spretar med okontrollerade inlägg – förstår dem
verkligen skillnaden på det som går att förändra och det som är omöjligt!
Åsikt är en människas sätt att se på någonting.
Det handlar alltså om en bedömning, synpunkt eller ett uttalande om vad
personen ifråga (personligen) tycker, snarare än fakta, som är sanna påståenden.
Grunder
som oftast försvinner i den ”fria” median…………..
Får 45 års fängelse för sina åsikter….
sant, sant, sant
fejkar, konspirerar och sprider falsk information
ChatGPT
ReplyDeleteFör att marknadsföra bekämpandet av motståndarna till FN:s 17 globala mål, inklusive hushållning av resurser, på ett positivt och nytänkande sätt kan följande strategier vara användbara:
Kommunicera fördelarna: Fokusera på att kommunicera de konkreta och mätbara fördelarna som uppnås genom att arbeta mot de globala målen. Till exempel kan detta inkludera ekonomiska besparingar, förbättrad miljöhälsa, ökad resiliens mot klimatförändringar och social rättvisa. Genom att lyfta fram de positiva effekterna kan du övertyga och engagera en bredare publik.
Utbilda och informera: Genom att tillhandahålla lättillgänglig och relevant information kan du öka medvetenheten om både de globala målen och motståndarnas argument. Genom att erbjuda fakta, forskning och exempel kan du visa på trovärdigheten och fördelarna med att arbeta mot hållbarhet och hushållning av resurser.
Använda positiva framgångsexempel: Berätta inspirerande historier om organisationer, företag och samhällen som har framgångsrikt arbetat mot de globala målen. Genom att lyfta fram dessa positiva framgångsexempel kan du visa på möjligheterna och potentialen som finns när man tar itu med motståndet och arbetar för hållbar utveckling.
Använda målgruppsanpassade budskap: Ta hänsyn till olika målgrupper och anpassa dina budskap för att tilltala deras specifika intressen och värderingar. För att övervinna motstånd kan det vara effektivt att betona hur hållbarhetsåtgärder kan ge ekonomiska fördelar, främja social rättvisa eller förbättra den lokala miljön.
Samarbeta och bygga allianser: Skapa samarbeten med olika intressenter och organisationer som delar ditt engagemang för hållbarhet och hushållning av resurser. Genom att bygga allianser kan du stärka din röst, öka påverkan och nå ut till en bredare publik.
Använda kreativa och innovativa tillvägagångssätt: Använda nytänkande metoder och kreativa lösningar för att kommunicera budskapet om hållbarhet och resurshushållning. Det kan inkludera användning av digitala plattformar, sociala medier, storytelling, konst, musik och andra kreativa uttrycksformer för att engagera och inspirera människor.
Ekonomi
ReplyDelete-Ordets makt förvrängs oftast i ideologiska och politiska sammanhang. Detta är att "svärta ned" betydelsen av att "hushålla med resurserna". Media måste skärpa sig och tydliggöra för - och nack-delarna på ett passande och ansvarigt sätt!